Redaktionens ABC! C som i …

Copywriter!

Det är inte bara författarna som står för det skrivna ordet på ett förlag, eller marknadsavdelningen – även på redaktionen skrivs det för fulla muggar! Förutom att redigera manus är skrivandet en av redaktörens viktigaste sysslor. Förutom baksidestexterna, som Marcus skrivit om här nedan, och som nog måste räknas till världens svåraste texter (tjugo rader som sammanfattar flera hundra sidor!) skriver redaktören numera även säljtexter direkt på internetbokhandlarnas hemsidor.  Alltså texter som inte passerar någon copywriter. Med andra ord: Vi är våra egna copywriters!
Bland miljontals titlar på Adlibris gäller det således att fånga uppmärksamheten med cirka femton slagfärdiga rader, som både ska berätta vad boken handlar om och locka vidare till köp.

Kan väl erkänna att skrivandet, generellt, inte är redaktörens älsklingssyssla. Det är en sak att bedöma texter, en annan att författa dem. Men det är också så att böckerna vi jobbar med är våra hjärtebarn; jag undrar hur många av oss som är beredda att låta nån annan skriva om dem? Typ nån "riktig" copywriter.
A som i Aldrig blir nog svaret då.

//Jeanna, redaktör/copywriter

Detta inlägg publicerades i Bonnier Carlsen och märktes . Bokmärk permalänken.