Papperspassion – böcker, en sinnlig njutning!

I förra inlägget skrev jag om böckers baksidor, varför vi inte får se dem när vi handlar på internet, när andra produkter – som t ex väskor – går att snurra åt alla olika håll på skärmen.
En annan sak med att handla på internet, och som nämndes i en kommentar till inlägget, är att vi även förlorar den fysiska upplevelsen av boken, vi känner den inte. Och beroende på hur ett omslag har bestrukits eller titeln har präglats etc, så kan den kännas på många olika sätt. Papperskvaliteten är också viktig för läsningen, hur det känns. Och, som det stod i kommentaren: även hur boken doftar!
I tidningen Skriva hittade jag det här under Noterat:

papper

Pappersböcker håller på att bli en raritet. Den växande e-boksförsäljningen innebär att vi inom en framtid alltmer övergår till att läsa böcker på skärmar. Och med anledning av detta har Karl Lagerfeld utvecklat en parfym som ska ersätta pappersdoften.
Då kan vi sitta där på bussen eller tunnelbanan med vår läsplatta och dofta nytryck!
Kollegan Sara är dock skeptisk: ”Nja, alla böcker luktar ju inte så himla gott, vete sjutton om jag vill bära doften från en bok som tillsammans med ett lass fisk har fraktats med båt från Kina!”
Nä, den doften vill man kanske inte upprepa. Men jag håller med Lagerfeld: doften av nytryck är speciell! Och nu har han förevigat den. Men det vet man ju å andra sidan inte genom att se den på skärmen, man måste bege sig till butiken och DOFTA på den. Och hur det än är med den där parfymen så har den inte gått genom en tryckpress, så originalet – den fysiska BOKEN – kommer alltid att vinna.
Leve sinnenas bok!

Detta inlägg publicerades i Bokförlag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Papperspassion – böcker, en sinnlig njutning!

  1. Elins kammare skriver:

    Blev ju ett kanonbra inlägg! Stämmer som sjutton! Visst kan det ju vara praktiskt med e-böcker, men jag är gärna konservativ på området och bär hellre med mig ett pocketexemplar i handväskan – trots att den är otymplig.

Kommentarer är stängda.